Jak wygląda badanie fizjoterapeutyczne i pierwsza wizyta w Rehabilicie?

*****

„…Art. 2. Zawód fizjoterapeuty jest samodzielnym zawodem medycznym…” [Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o Zawodzie Fizjoterapeuty Dz. U. 2015 poz. 1994]

Dla nas to synonim dużej odpowiedzialności za zdrowie naszych pacjentów!

Dlatego w naszej pracy bardzo istotna jest współpraca partnerska z innymi zawodami medycznymi,
trenerami sportowymi czy działaczami związków i klubów sportowych.

*****

”…Art. 4.2. Wykonywanie zawodu fizjoterapeuty polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych,
w szczególności na: diagnostyce funkcjonalnej pacjenta…” [Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o Zawodzie Fizjoterapeuty Dz. U. 2015 poz. 1994]

Aby wiedzieć w jaki sposób leczyć, trzeba najpierw poznać co może być przyczyną objawów, z którymi zgłasza się pacjent np. bólu?

PRZYKŁAD: BÓL BARKU – dla nas nie oznacza „Zespołu bolesnego barku”.

Z wielu przyczyn, które objawiają się bólem można m.in. wymienić: cieśń podbarkową, uszkodzenie jednego ze ścięgien mięśni tzw. „stożka rotatorów”,
zapalenie kaletki podbarkowo-podnaramiennej, niestabilność stawu barkowo-obojczykowego, niestabilność kompleksu ramienno-łopatkowego
czy w końcu problem zlokalizowany w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Aby NAZWAĆ przyczynę bólu barku na pierwszej wizycie diagnostycznej w Rehabilicie rozpoczynającej się od wywiadu przeprowadza się szereg testów funkcjonalnych oceniających postawę ciała, zakres ruchomości, siłę mięśniową, stabilność stawu ramiennego, obciążających splot ramienny, nerwy obwodowe, testy mięśniowe. Jeżeli występuje konieczność potwierdzenia hipotez płynących z badania fizykalnego wykorzystujemy dynamiczne badanie USG podejrzanych struktur i funkcji, analizujemy badania obrazowe, konsultujemy się z innymi specjalistami.

JAK DŁUGO TRWA BADANIE FIZJOTERAPEUTYCZNE?
Z wieloletniego doświadczenia wiemy, że im większą wiedzę posiadamy tym czas badania wcale się nie skraca! Mamy dużą świadomość tego, że od przeprowadzonego badania zależy efektywność fizjoterapii, dlatego też BADANIE jest i będzie dla nas najważniejszym ogniwem programowania fizjoterapii.

Badanie może być również ukierunkowane na:
– analizę funkcji ruchowej i wzorców ruchu pod kątem ich prawidłowości i przeciążeń układu mięśniowo-szkieletowego za pomocą testu FMS,
oceny funkcji lokomocyjnej w chodzie i biegu na bieżni (szczególnie u osób aktywnych fizycznie)
– ocenę procesu gojenia się tkanek miękkich np. przy pomocy badania USG i dopplera
– zakresu uszkodzenia więzadeł, czy ścięgien po urazach skrętnych stawów za pomocą testów więzadłowych, mięśniowych, oceny ich wydolności w funkcji ruchowej, badania USG ciągłości i wydolności ocenianej struktury

*****

„Boli mnie bark, co z tym można zrobić?” – NO WŁAŚNIE „CO Z TYM MOŻNA ZROBIĆ” możemy określić
dopiero po przeprowadzonym badaniu,
dlatego w Rehabilicie zawsze zapraszamy na pierwszą wizytę diagnostyczną, która trwa do 90min.
Wtedy również jest programowana fizjoterapia, określone są jej cele, bądź jeżeli jest to potrzebne pacjent jest kierowany do innego specjalisty.
Wstępnie wykonana terapia stanowi również element oceny zaprogramowanej fizjoterapii.

*****

Pamiętaj, aby badanie było komfortowe na pierwszą wizytę zabierz wygodny strój sportowy (najlepiej t-shirt, dla kobiet top sportowy, krótkie spodenki),
zmienne obuwie (klapki, lub obuwie sportowe wykorzystywane w treningu), badania obrazowe z płytami a nie samym opisem badania, dokumentację medyczną historii choroby.

Aby zapewnić komfort z naszej strony i ochronę danych osobowych badanie odbywa się w osobnym pomieszczeniu.

WSPÓŁPRACA
Katowice, ul. Fabryczna 23